21.8.08

La lliçó de Barajas

Foto: L'avió estavellat ahir en una imatge d'arxiu, segons El Mundo

Ahir devia ser un dels dies en què internet va demostrar fins a quin punt ja és la primera eina de referència, i també mitjà d'informació, per a una immensa majoria de gent. Ho va demostrar la tragèdia de Madrid, les actualitzacions gairebé a temps real de la informació per part de les edicions digitals dels mitjans (diaris, ràdios i televisions) i els comentaris de la gent en els fòrums, alguns dels quals escrivien en un per informar del que deien altres i valorant, fins i tot, quin ho feia millor.

Jo vaig valorar especialment una cosa, que circumstàncies tan extraordinàries com les d'ahir devien posar en alerta als editors: els comentaris del fòrums. Me n'havia queixat directament dies enrere per un tema que m'havia afectat personalment, i ahir, per primera vegada, vaig comprovar que La Vanguardia donava l'opció de comunicar si un comentari es considerava improcedent, i l'Avui va eliminar-los directament. Vol dir que entre la molta gent que hi devia escriure respectuosament, també n'hi devia haver d'altres que ni tan sols davant d'una tragèdia com aquesta deixen de demostrar el seu nivell de mesquinesa.

El que no va aconseguir un senzill boletaire ho han aconseguit, almenys, els més de 150 morts de l'accident d'ahir a Barajas. És una notícia d'aquelles que commou però que vist fredament, no acaba tenint per a cada família afectada més resultat que haurien tingut 100 accidents de carretera que haguessin acabat amb el mateix balanç. Magnificat, evidentment, per l'efecte multiplicador que implica tota la litúrgia d'aquests casos i la seva projecció mediàtica. Però per als afectats, la tragèdia acabarà essent, essencialment, els seus morts. I d'aquests n'hi ha, desgraciadament, cada dia.

Si totes les exigències que en aquests fòrums es reclamen per a les companyies aèries davant de tragèdies com la d'ahir -i ben fet que es faci- s'apliquessin personalment a cadascú a l'hora de sortir responsablement a la carretera amb el nostre cotxe, arribaria el dia que potser aconseguiríem que els morts per accident de cotxe fossin, només, 160 vegades més que els d'accident d'avió.

Ho dic perquè repassant les estadístiques de sinistralitat aèrea (aviació comercial) i de carretera a l'Estat espanyol des de l'any 2001, la proporció és exactament de 27.053 morts contra 157. Comptant-hi els 153 d'ahir, que com a dada sola crea una distorsió enorme. Fins ahir, la proporció era de 27.053 a 4. Gairebé set mil vegades més. És per reflexionar-hi, no?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Bloc anul·lat

El bloc continua derivat a: xevibardolet.wordpress.com xbardolet.blog.cat