25.4.14

El cel ens cau al cap (i2)


[Article publicat a EL 9 NOU el 25.04.14]

La gent torna de vacances i sol presumir de les lectures que ha fet. No és el meu cas, que en canvi sí que vaig mirar una mica més la tele. I això em permet recuperar un tema que vaig deixar a mitges el gener de 2011 i que ara, després de mesos d’investigacions (d’altra gent), podré tancar. Era un documental interessantíssim que analitzava comportaments diabòlics d’animals, com gripaus que explotaven, nyus que morien estimbats de cent en cent al mig d’un riu, balenes que embarrancaven i gossos que saltaven embogits daltabaix d’un pont d’Escòcia quan els portaves a passeig.

Aclariré d’entrada que tots tenen explicació científica i que m’ofereixo a aclarir-los un per un, ara que m’ho sé. Però el cas que recupero per començar, i que va commocionar mig món ara fa tres anys, és el de les 4.000 merles negres que van aparèixer mortes al mig del carrer a Beebe (Arkansas, Estats Units) coincidint amb la nit de Cap d’Any de 2011. Aquí se’n va parlar molt. I de cop i volta se’n va deixar de parlar, també, sense que ningú arribés a aclarir què va passar, que personalment és una cosa que em va fer molta ràbia. Doncs ara ho faré:

Els ocells van morir per culpa d’un castell de focs, pobres. El que celebrava, justament, el Cap d’Any de 2011. No estaven ni malalts, ni enverinats, ni consta que se’ls hagués posat malament el sopar. Van caure morts a terra tots 4.000 després de xocar i destrossar-se mútuament per dins a causa de les patacades que es van fer entre ells, volant esperitats. 

Els va esverar el castell de focs en les especials condicions meteorològiques d’inversió tèrmica que hi havia dos quilòmetres més amunt: la capa d’aire calent de sobre retenia la d’aire fred per on volaven, i va amplificar el so fins a un volum monstruós. I de manera instintiva van voler marxar d’allà, però tan junts i tan angoixats que es van acabar matant entre ells. Ho van explicar meteoròlegs amb molts gràfics. Tot comprovat.

Un altre dia parlaré dels gripaus-bomba. És boníssim.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Bloc anul·lat

El bloc continua derivat a: xevibardolet.wordpress.com xbardolet.blog.cat