10.10.14

Q W E R T Y


[Article publicat a EL 9 NOU el 10.10.14]

No suporto haver d’entrar una contrasenya a través d’un comandament a distància i haver de prémer quatre cops seguits el 2 per aconseguir una C. Tampoc m’agrada haver-me de moure amb el cursor per damunt d’un teclat a la tele, anar buscant lletra a lletra, canviant majúscules i minúscules, i perdre un minut per entrar un codi. I ja és el colmo quan confonc un teclat amb l’altre i començo a tocar el 2 per escriure una C i m’acaba sortint el 2222. Perquè a sobre la contrasenya no és correcta i l’he de tornar a entrar sencera.

L’altre dia, en una d’aquestes crisis, em vaig començar a mirar el teclat virtual de la màquina d’escriure que tenia en pantalla i em vaig preguntar, després de tants anys de remenar-hi, per què les lletres estan disposades d’una manera i no d’una altra. Pensava que això estava explicat, escrit i justificat, i es veu que no tant. Els que s’ho van inventar el 1874 ho van deixar així, i punt. Després de diverses proves, diu. Però sense cap document que expliqui per què van acabar fixant el teclat més estès, el QWERT. Que no és l’únic, però sí el més popular.

Hi ha diverses teories. Partint de la base que els inventors eren nord-americans, i per tant parlaven anglès, es tractava de situar les lletres més comunes separades entre elles perquè en el martelleig mecànic dels que picaven més de pressa no se’ls encallessin les tecles cada vegada. També n’he trobat un que defensa que els comercials de l’època podien fardar escrivint ràpid typewriter, perquè ho tenien tot en una sola fila i assajant una mica impressionaven els clients. Però també hi ha qui diu que originàriament l’ordre era alfabètic, però els que més picaven a màquina a l’època, que eren els que transcrivien telegrames a partir del codi Morse, ho trobaven un embolic. 

Ara que hi ha de tot i les màquines d’escriure ja no tenen martell, seria curiós que cadascú es pogués configurar el teclat al seu gust. Seria un festival de faltes, però almenys jo podria entrar la contrasenya més de pressa. Perquè no és QWERTY.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Bloc anul·lat

El bloc continua derivat a: xevibardolet.wordpress.com xbardolet.blog.cat