16.3.12

I tu l'ortografia, sisplau



 [Article publicat a EL 9 NOU el 16.03.12]

Diria que fa temps que ho han canviat, però quan feia EGB i BUP em sona que en castellà et deixaven escriure les majúscules sense accents encara que n’haguessin de portar. Era màrqueting pur, perquè en català te’ls demanaven sempre, i si te’ls descuidaves et posaven falta als dictats. En el fons hi havia missatge subliminal: si escrius en castellà tot seran facilitats, i si véns amb nosaltres podràs beneficiar-te de tota mena de promocions, descomptes en accents, apòstrofs i pronoms febles i prescindir de les àtones.

L’altre dia em vaig esverar de mi mateix quan vaig veure el rètol de la fotografia, que diu que corre per moltes carreteres del país. Hi vaig trobar un parell de coses que em van posar a 60 –de fet anava a 100, o sigui que ja està bé–. La primera, constatar que estem arribant al punt en què tractar algú de vostè es considerarà de mala educació, perquè serà tant com dir-li vell. I la segona, i potser fins i tot més greu, que segurament per deformació sociològica em va sortir de dins llegir el consell directament en castellà: Revísate la vista, amb la típica el·lipsi economicista dels tan moderns i sempre integradors missatges de mòbil. La falta de l’accent a la “i” confirmaria que l’encarregat dels panells va estudiar EGB com jo, i que s’hauria anat mantenint en les normes de l’època.

Passa que, després, el canvi de pantalla és desencoratjador, perquè considera que Veure-hi be es seguretat. I la que jo tinc és que, com a mínim, hi falten un parell d’accents si no és que  m’hagi de revisar urgentment la vista perquè, en efecte, no els hi sé veure. En altres temps –finals dels vuitanta–, algú ja s’hauria pres la molèstia de baixar un moment del cotxe per plantar-hi un adhesiu d’aquella noia tan trempada, la Norma, per convidar més aviat a revisar el cartell i a recordar que en català les majúscules s’accentuen sempre que toca.

Ara ja no cal. Ja adaptarem el català als cartells d’importació i ja decidirem si fem cas al que ens digui Revisa t la llengua. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Bloc anul·lat

El bloc continua derivat a: xevibardolet.wordpress.com xbardolet.blog.cat