[Article publicat a EL 9 NOU el 05.04.12]
A vegades fa una mica la impressió que quan el país anava sobre rodes els problemes no ens havien d’amoïnar, perquè en general ens en sortíem prou bé. Ara que tot són problemes, en devem tenir tants que no ens queda temps per amoïnar-nos per cap en concret, perquè altres problemes tenim, com se sol dir.
En un altre moment, les dades presentades la setmana passada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat sobre el nivell dels alumnes de 4t d’ESO que tenim a Catalunya potser ens hauria preocupat més. En resum, i per citar una de les conclusions que més s’ha repetit, ve a dir que un de cada quatre alumnes té un nivell baix de matemàtiques i anglès. I la resposta del Departament, per boca de la consellera Rigau, ha estat que a partir de l’any que ve, per exemple, a l’ESO es faran 70 hores més de matemàtiques per compensar aquest dèficit.
Un full estadístic, com diuen també dels power point en general, té sovint el risc de simplificar fins a tal punt discursos i conclusions que acaba idiotitzant el missatge i buscant solucions matemàtiques a problemes que no ho són, com és el de l’educació. No sé fins a quin punt s’ha tingut prou en compte la importància estratègica d’un àmbit que, a l’hora de les retallades, també s’ha ficat a l’estadística i li ha tocat emportar-se una part de quota que ha acabat posant en perill, més enllà de la responsabilitat que es pugui demanar a mestres i professors, quins i quants recursos destinem –invertim, de fet– en la formació dels nostres ciutadans del futur.
Llavors te’n vas en una jornada sobre immigració i et fan adonar que a l’Anoia, per exemple, no van trobar ni una escola que volgués dir en un tríptic que l’increment d’immigrants en una aula no en distorsiona el nivell pedagògic, perquè resulta que segurament sí, que l’afecta. I sents la queixa del mestre a qui amb 35 alumnes per classe, i de tan diversa procedència, costa fer rutllar un curs. Això també és matemàtic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada