24.8.13

SCAT Panda



[Article publicat a EL 9 NOU el 23.08.13]

A Gran Bretanya s’ha obert un debat nacional sobre el destí de Tian Tian i Yang Guang si Escòcia acaba essent un estat independent. Són dos óssos panda cedits pel govern xinès al britànic fins al 2021, i que tot sols han reflotat l’economia del zoo d’Edimburg i s’han convertit en icona de referència que més d’un ja incorporaria directament a la bandera. El debat està en què passaria si, arribat el moment, Escòcia s’independitza i l’acord Xina-Gran Bretanya ja no l’incumbeix. En Tian Tian i la Yang Guang s’haurien de traslladar en territori sota sobirania britànica? Hi ha gent capaç de decantar el vot només per això.

Aquí, el que més se’ns assembla al panda d’Escòcia és un Seat que s’ho diu. I no tant per Panda com per Seat, perquè arribat el cas trobarem, segur, qui defensarà que la Sociedad Española de Automóviles de Turismo, fent cas al seu nom, ha de ser a Espanya i no a un país veí, per molta sortida al mar que tingui. Perquè va ser amb aquest argument que els socis italians de la Fiat van fer desistir Franco i el franquisme d’instal·lar la factoria al centre d’Espanya, com era la seva intenció.

Més macabra i no menys certa deu ser la teoria que donar a Fiat la llicència de Seat, el 1950, va ser un detall de Franco a Mussolini per agrair-li els serveis prestats durant la guerra, que entre altres coses va incloure el bombardeig de Barcelona. I que per restituir-li el greuge i reflotar la seva economia, li van deixar fer cotxes.

O sigui que arribat el moment, si des d’Espanya algú reclama la Seat com si fos un panda podrem tirar d’hemeroteca per deixar clar que la factoria no va ser cap cessió d’Espanya, sinó una opció estratègica revestida de justificació política en un dels moments més tràgics de la història que hi hem hagut de compartir.

Com a molt podríem renegociar el nom, canviant la Seat per la Scat, que sona nostrat i solvent. O fins i tot per Yang Guang, en homenatge a l’óssa panda d’Escòcia i que té un to coreà que ajudaria: no passés per alt que Hyundai i Kia, coreanes elles, no paren de guanyar mercat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada