[Article publicat a EL 9 NOU el 23.08.13]
Aquí, el que més se’ns assembla al panda d’Escòcia és un Seat que s’ho diu. I no tant per Panda com per Seat, perquè arribat el cas trobarem, segur, qui defensarà que la Sociedad Española de Automóviles de Turismo, fent cas al seu nom, ha de ser a Espanya i no a un país veí, per molta sortida al mar que tingui. Perquè va ser amb aquest argument que els socis italians de la Fiat van fer desistir Franco i el franquisme d’instal·lar la factoria al centre d’Espanya, com era la seva intenció.
Més macabra i no menys certa deu ser la teoria que donar a Fiat la llicència de Seat, el 1950, va ser un detall de Franco a Mussolini per agrair-li els serveis prestats durant la guerra, que entre altres coses va incloure el bombardeig de Barcelona. I que per restituir-li el greuge i reflotar la seva economia, li van deixar fer cotxes.
O sigui que arribat el moment, si des d’Espanya algú reclama la Seat com si fos un panda podrem tirar d’hemeroteca per deixar clar que la factoria no va ser cap cessió d’Espanya, sinó una opció estratègica revestida de justificació política en un dels moments més tràgics de la història que hi hem hagut de compartir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada